Jag och min nya vän

På begäran av en trogen läsare kommer här ett inlägg om min nya följeslagare. Mouchen på vänstra sidan av min mun. Spännande det där när man helt plötsligt en dag inser att man har en fläck som inte var där igår. Är av naturen väldigt fräknig så bruna prickar i ansiktet är inget nytt (vänta bara till vårsolen gör sitt) men med denna är det något visst. En ensamvarg på egna ben starkare än alla andra. En liten Snöa-prick, ser den som ett positivt tecken och väljer att älska den.

 

Var tvungen att göra lite efterforskningar och det visade sig att en skönhetsfläck kan säga mer än man tror. En nära läppen, som min, tyder på att man är kokett. En kokett är en person, i synnerhet en kvinna, som genom ett utstuderat erotiskt eggande uppträdande och elegant, raffinerad klädsel strävar efter att bli uppmärksammad, beundrad och att behaga (i synnerhet personer av motsatt kön). Skrattar högt och låter männen i min omgivning bedömma huruvida jag är kokett eller inte.

 

Så kallade "beautyspots eller moucher" (skönhetsfläckar) var mycket populära på 1700-talet. Hade man dem inte permanent var de då gjorda av svart siden eller sammet och formade som små stjärnor, halvmånar, pilar, hjärtan eller cirklar. Fläckarna fungerade inte enbart som dekoration utan hade också olika betydelser.

 

1. En mitt i pannan var majestätisk.
2. En vid ögat: ”Jag är passionerad.”
3. En vid tinningen utstrålade värdighet. Den var rund eller hjärtformig och kallades för ”mördaren”.
4. På näsan: ”Jag är fräck.”
5. En på högra kinden visade att man var gift.
6. Mitt på kinden betydde den: ”Jag är öppen för förslag”.
7. En nära läppen: ”Jag är kokett” . Den visade att man ville flörta.
8. På underläppen: ”Jag är diskret.”
9. Placerad mellan munnen och hakan signalerade den: ”Jag kan bevara en hemlighet”.
10. När en mouche täckte utslag eller ärr kallades den för ”den tjuvaktiga”.
11. En placerad på halsen "Jag är generös".


Internt skämt:
- Wasn´t youre mole on the other side yesterday?
- I have a mole?

Kommentarer
Postat av: Wilda Fredlund

hihi awesome!

2011-03-21 @ 16:23:53
URL: http://wildafredlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0