Inspiration

Ett fint ord, något jag vill göra. Inspirera. Jag har förstått att många är förundrade över vad jag äter, får många frågor om hur jag har tid, orkar vara så seriös osv. Men det handlar egentligen bara om kunskap, rätt val och vanor. Jag är uppväxt med väldigt mycket grönt på talriken och fick tidigt lära mig grunderna i köket. Mat är ett stort intresse både eftersom jag älskar att äta gott och är mån om djur och den värld vi lever i. Till att börja med så har jag en rad magbesvär som gör att jag inte kan äta vad jag vill, jag är laktosintolerant och känslig för gluten. Redan här utesluts en hel del livsmedel. Största delen av min kost består helt klart av frukt och grönsaker, ju mindre behandlade desto bättre. Frukt och grönt skall helst ätas levande eftersom de då innehåller mycket viktigt vatten och näringsämnen. När en grönsak tillagas dör den och dess näringsinnehåll förändras drastiskt. De grönsaker jag äter är alltså råa eller väldigt lätt uppvärmda i stekpanna eller hett vatten under kort tid. Isbergssallad och gurka går bort eftersom de i stort sett bara innehåller vatten och är mer eller mindre smaklösa. Som salladsgrund använder jag istället spenatblad och bygger vidare med groddar, paprika, sugarsnaps, champinjon, tomat osv. Som kolhydratskälla väljer jag nyare, moderna alternativ till pasta, potatis och ris som jag bojkottar. Quinoa, råris, durra mfl. får ersätta. Vad gäller protein så äter jag för tillfället nöt, fisk och kyckling men kött och kyckling väljer jag alltmer bort på grund av flera orsaker. Ugnssteker helst då jag föredrar det framför kokning och traditionell stekning i stekpanna.
Planering är allt för att slippa stå i köket och laga mat hela tiden. Steker jag lax i ugnen så steker jag fler bitar och kanske också kyckling samtidigt. Lax tar ca 13-15 minuter i 200 grader och kycklingen 20 minuter i samma temperatur. Kan kryddas och/eller fyllas/gratineras med i stort sett vad man vill. Kokar jag quinoa så kokar jag fyra portioner på en gång så att det finns färdigt i kylskåpet. Var inte rädd för att pröva nya saker, allt finns i vanliga matbutiker där du köper allt du äter idag. Allt handlar om rätt val. Ställ gärna frågor om det är något du undrar över. Det är just detta jag vill arbeta med i framtiden, sprida kunskap om något jag brinner för.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0