Laxsoppa

Kände att jag var sugen på en varm matig soppa när vinden viner och skyn är grå. Eftersom vi lyckades få tag på en hel varmrökt lax till halva priset när vi var och handlade så valde jag att göra en laxsoppa. Hittade ett recept i min hälsokokbok som visade sig vara delikat.

Till 4 portioner

100 g champinjoner
2 paprikor
6 scharlottenlökar
1 dl finhackad purjolök
1/2 broccolistånd (använde sparris istället)
1 msk olivolja
1 tsk curry
1 tsk torkad oregano
salt och peppar
1 liter fiskbuljong
2 dl grädde
ca 500 g laxfile (använde varmrökt lax istället)

Skiva champinjonerna. Hacka paprikorna fint. Skala och skriva scharlottenlöken. Finhacka purjolöken och skär buketter av broccolin.

Häll olivolja i en stor kastrull. Tillsätt champinjoner, paprika, scharlottenlök, purjolök och kryddor och låt fräsa någon minut. Häll på buljong och grädde och låt soppan koka ca 10 min.

Skär laxen i mindre bitar och lägg i soppan tillsammans med broccolibuketterna. Låt sjuda i ca 5 min. Smaka av med salt och peppar och ev. mera curry.

Eftersom jag använde varmrökt lax och fryst sparris så la jag ner den frysta sparrisen och lät sjuda i 5 min. Laxen la jag sedan i vid servering.

Supergod matig, mättande soppa som värmer i vintermörkret. Hoppas det smakar!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0